Der er stor forskel på de situationer vi er i, når vi skal fremlægge et budskab. Det kan være, at du sidder til et vigtigt møde og kun har fem minutter til at forklare, hvordan og hvorfor virksomhedens økonomi er, som den er – og måske endda i lejede mødelokaler som her. Det kan være, at du er til bryllupsfest og skal holde tale for brudeparret. Her kan du måske få lov til at tale i 10 minutter. Eller 20 – måske. De to situationer er forskellige. Og budskaberne du vil have ud, er naturligvis også meget forskellige. I den første er det måske dårlige nyheder, der skal fortælles om. I den anden skal der udtrykkes noget om kærlighed, forpligtigelser, og der skal lykønskes.
Budskabet
Det er derfor vigtigt, at du er bevidst om, hvordan du får de forskellige budskaber frem til tilhørerne på den bedste vis. I den første situation handler det om effektivitet – og det store overblik. Ikke om detaljer og lange historier om, hvorfor og hvordan virksomhedens økonomi har udviklet sig. Det handler om, at du stiller forslag, der kan hjælpe virksomheden videre og udenom de skær, der kommer i den nærmeste fremtid. Og husk: Du har kun fem minutter. Så der skal ikke skrives lange noter ind på PowerPoint. Der skal laves grafer og der skal laves punktopstillinger, så overblikket skabes, og dine forslag bliver husket.
I den anden situation handler det om, at brudeparrets gæster skal vide, at du er glad på parrets vegne, og at de også skal høre nogle historier fra det virkelige liv. Du har ikke en PowerPoint med dig i lommen. Du har ikke noget hjælpemiddel, andet en talen, der er skrevet på et stykke papir, der har ligget i din jakkelomme hele dagen. Du skal derfor koncentrere dig om at fremlægge dine budskaber til brudeparret og gæsterne verbalt. Og det kan godt være, at du bogstaveligt talt skal tale højt, så alle i festsalen kan høre dig.
Bliv en god formidler
Den bevidsthed om situationen og hvordan du får budskaberne ud på bedste vis, kan du lære meget om, hvis du tager på kursus i præsentationsteknik som her. Det er nemlig lige præcist det, sådan et kursus handler om: Hvornår skal man krydre sin præsentation med søde eller sjove historier. Hvornår skal et oplæg barberes helt ned til det allermest vigtige og nødvendige? Hvornår kan du tillade dig at gå lidt mere i detaljer, og hvordan skal du gøre det? Du vil kunne lære om, hvordan du selv kan påvirke tilhørerne via din krop. Skal du stå rankt og stift under bryllupstalen? Skal du gemme dig bagved din lap tops skærm, når du holder oplægget om virksomhedens økonomi?
På sådan et kursus vil du lære meget om, hvordan dine tilhørere lytter til dig. Og det kan være meget værdifuldt at vide noget om. Den viden, du tilegner dig, vil du kunne bruge i både professionelle og private sammenhænge. Og nej, et kursus i præsentationsteknik handler ikke kun om at lære effektiv kommunikation. Det handler i den grad også om, at du får udvidet dit netværk.