Min veninde, Susanne, er meget glad for sit nuværende job, som hun startede i for et lille års tid siden, og hun fortæller tit om morsomme oplevelser, hun har på sit arbejde. Hun er ansat på et callcenter, hvor hendes arbejde består i at besvare telefonopkald for en række forskellige firmaer, der betaler sig fra at få passet firmatelefonen, fordi de af forskellige grunde ikke selv kan varetage den opgave. Det er det, der ofte kaldes for outsourcing af kundeservice.

Sjove oplevelser

Nogle af de oplevelser, Susanne griner meget af, er når mandlige personer i den anden ende af telefonledningen kommer med mere eller mindre skjulte opfordringer til at mødes med Susanne. Sagen er nemlig, at Susanne e temmelig overvægtig og vist temmelig langt fra at være det, mænd opfatter som sexet.

Men det stik modsatte er tilfældet med hendes stemme, som er ualmindeligt sød og imødekommende og nok også sexet i mange mænds ører. Derfor oplever hun af og til, at mænd, som hun taler med i telefonen, begynder at flirte med hende, men – som hun selv siger – de skulle bare se mig, så fik deres lyst til en flirt nok hurtigt en ende.

Jeg kan af og til ikke lade være med at drille Susanne lidt, når hun fortæller om de flirtende mænd, hun snakker i telefon med. Så spørger jeg hende, om hun ikke en gang imellem kan føle sig fristet til at besvare en flirt og måske oven i købet mødes med den pågældende. Men det er nu kun ment som venskabeligt drilleri, for Susanne er helt afgjort ikke typen, der vil foretage sig noget i den stil bag sin mands ryg.

Telefonpasning

Hun har faktisk beskæftiget sig med telefonpasning i hele sin karriere, og det skyldes vistnok lidt af en tilfældighed. Da hun havde afsluttet sin kontoruddannelse i et firma her i byen, var det meningen, at hun skulle fortsætte i firmaets regnskabsafdeling. Men en dag blev hun bedt om at passe firmaets omstillingsbord, fordi den faste omstillingsdame havde måttet melde sig syg. Det viste sig at blive et længere sygefravær for omstillingsdamens vedkommende, og i de måneder, Susanne vikarierede ved omstillingsbordet, blev hun hurtigt meget værdsat af de øvrige ansatte i firmaet og af de faste kunder, hun ofte fik i røret. Og helt ærligt – der er jo ikke noget mere indbydende end god og professionel telefonpasning, vel?

Samtidig kom hun selv til at holde mere og mere af arbejdet med at passe omstillingsbordet, så det var noget af et savn for hende, da den faste omstillingsdame blev raskmeldt igen, så Susanne måtte vige pladsen og begynde sit planlagte arbejde i regnskabsafdelingen.

På et tidspunkt valgte hun så at søge et ledigt job som receptionist på byens største hotel, for i det job ville hun selvfølgelig også få masser af arbejde med telefonpasning. Den gang så Susanne også mere præsentabel ud, da hun stort set ikke var overvægtig før efter sin første fødsel, så hun fik jobbet og arbejdede på hotellet i godt og vel 12 år.

Men sidste år syntes hun så, at hun trængte til luftforandring og søgte jobbet på det call center, hvor hun har arbejdet siden og trives godt i jobbet.